FAQ – ofte stillede spørgsmål om husdyr

Hunde | Katte | Kaniner

Hunde

• Hvor gammel bliver en hund?

Det afhænger lidt af racen, men normalt vil en mindre hund blive ældre end en stor hund. Gennemsnitsalderen for en hund er 13 år.
  • Hvornår kan man tage hvalpe fra moderen?

Hundehvalpe skal minimum være 8 uger før de kan tages fra moderen.
  • Findes der allergivenlige racer?

Ja – faktisk findes der en del hunderacer som passer til allergiske mennesker. Desværre kan man ikke få en 100 % allergivenlig hund. Se hvilke racer du kan vælge, hvis du vil have en allergivenlig hund
  • Hvad spiser en hund?

Hunde har traditionelt spist resterne fra et husstands mad. I dag vælger de fleste hundeejere dog at købe foder specielt udviklet til hunde. Ved at vælge hundefoder er du sikker på at din hun får dækket sit daglige behov for vitaminer, mineraler, proteiner, fedt, kulhydrater m.m. Du kan købe hundefoder ved din lokale dyrehandler
  • Skal hunde vaccineres?

Som udgangspunkt er det en god idé at få din hund vaccineret mod sygdomme. Spørg din lokale dyrlæge til råds og vaccinationsmulighederne og evt. vaccinationsprogrammer – liste over dyrlæger i nærheden af dig.

Katte

• Hvor gammel bliver en kat?

Du skal regne med at en kat i gennemsnit bliver 12-15 år gammel.
  • Kan man have kat og hund sammen?

Det kan man godt. Man bør dog altid rådfører sig med en dyrlæge inden da man høre om katte og hunde som slås meget og derved bliver en belastning for familien og dyrene.
  • Bortgives kattekillinger?

Ja, er det korte svar. Man kan godt få en kattekilling gratis. Der er mange huskatte der bortgives og det vil typisk kun være racekatte som koster noget i anskaffelse. Det er ikke kun anskaffelsessummen man skal være opmærksom på når man kigger på udgifter ved anskaffelse af en kat. Du får brug for foder, kattebakke, vaccinationer, evt. medicin og måske også udgift til neutralisering. Læs mere om udgifter ved at holde kat her

Kaniner

• Hvor gammel bliver kaniner?

Kaniner bliver i gennemsnit 5-6 år, men hvis du passer den godt og undgår at den bliver syg kan den fint leve i op til 10 år.
  • Hvor mange kaninunger føder en hunkanin?

Normalt får en hunkanin mellem 4-8 unger pr kuld, men hun kan sagtens få flere. I fangenskab vil de fleste unger overleve, men i naturen vil 2/3 af et kuld være døde efter blot 1 år.
  • Hvilke kaninracer findes der?

Der findes en del kaninracer at vælge imellem og du kan her se en liste over de fleste kaninracer
  • Kan to hankaniner bo sammen?

Ja – det kan de godt. Det er vigtigt at de har boet sammen fra starten så der ikke opstår magtkampe.
  • Hvor meget spiser en kanin?

Kaniner spiser en mængde mad der passer til deres størrelse. Derfor er det svært at komme med et præcist svar på det spørgsmål. Til gengæld skal du huske at din kanin har adgang til hø, da det udgør langt størstedelen af dens kost. På det meste kaninfoder står der en anvisning på hvor meget du skal forvente at din kanin spiser. Du kan også spørge din lokale dyrehandel til råds.